Komputerowe projekty graficzne – wstęp i historia

(Ostatnia aktualizacja: 9 sierpnia 2016)

Grafika komputerowa w porównaniu do reszty to stosunkowo młoda dziedzina, która na przestrzeni dekad mocno się rozwinęła. Jej początki sięgają lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku, kiedy to była przystępna jedynie dla firm z dużym zapleczem finansowym i instytucji rządowych.

W latach dziewięćdziesiątych nastąpił przeskok, komputery osobiste rozpowszechniły się i stały się osiągalne dla przeciętnego obywatela, wtedy też grafika komputerowa otrzymała szansę na rozwój. Grafikę komputerową można klasyfikować na kilka sposobów. Jednym z nich jest podział na grafikę rastrową, o słabszej jakości oraz grafikę wektorową, z lepszymi możliwościami. Kolejnym, bardziej znanym kryterium jest wymiarowość grafiki, grafika 2D, gdzie wszystkie obiekty są płaskie, a także 3D, gdzie obiekty są umieszczone w przestrzeni trójwymiarowej. Odróżniamy także grafikę ruchomą, czyli animacja komputerowa, którą obecnie znamy chociażby z filmów animowanych. Grafika komputerowa dużą rolę odgrywa w grach komputerowych, które obecnie są jednym z najszybciej rozwijających się rynków na świecie. To między innymi dzięki dużym firmom zajmujących się produkcją gier grafika komputerowa rozwija się tak szybko i postępowo. Zaczynając od gier umieszczonych na płaskim obrazie, po obecnie powstające produkcje fotorealistyczne, które mają za zadanie jak najwierniej odzwierciedlić świat realny. Nowym podgatunkiem, który niedawno wszedł na rynek jest także rzeczywistość wirtualna, wkraczająca wgłąb gier komputerowych i filmów krótkometrażowych.

Obecnie tworzenie projektów graficznych wspomagane przez zaawansowane programy komputerowe jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi informatyki.  Niektóre polskie „doliny krzemowe” np. Poznań czy Wrocław, gdzie obserwujemy rozkwit firm z branży IT, są wprost usiane agencjami reklamowymi i kreatywnymi. A jak pisaliśmy w poprzednim wpisie o projektowaniu – wybór właściwego jest niebagatelną decyzją, mająca decydujący wpływ na postrzeganie nas przez klientów i kontrahentów.

Napisane na podstawie materiałów ze stron: Aniwo, Wikipedia, Collegium Da Vinci,  AGH

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *