Nike to jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm na rynku. Bez używania nazwy, a jedynie samego znaku jest rozpoznawalna przez 90 procent konsumentów na całym świecie. Tak naprawdę każdy wie, jak wygląda logo Nike. Ale czy każdy wie, skąd się wzięło i jak powstało? Przybliżymy pokrótce historię logo oraz mit, który jest ukryty za znakiem firmowym Nike.
Jesteśmy tak bardzo przyzwyczajeni do nazwy Nike, że nawet nie łączymy jej z jedną z Greckich bogiń. Właściwie każdy z nas słyszał o mitach greckich i o Nike, bogini zwycięstwa, która była przedstawiana jako młoda kobieta ze skrzydłami i gałązką oliwną w dłoni. Podczas walki tytanów Nike pomogła Zeusowi odzyskać siły, dlatego też mówi się o niej również bogini siły. W mitach starożytnej Grecji, pomagała ludziom w odnoszeniu sukcesów, jej atrybutami stały się skrzydła, jako znak szybkości, pióro jako atrybut prawowitości, natomiast gałązka oliwna, bądź też palmowa, jako znak zwycięstwa.
Wybór Nike za patronkę tej firmy, jak widać nie był przypadkowy. Na pomysł wpadła Caroline Davidson w 1971 roku, która została poproszona o zaprojektowanie logo, które miało być umieszczony na boku butów sportowych, miało być kojarzone z ruchem. Caroline wybrała skrzydło Nike, które, jak już wcześniej wspomnieliśmy, miało być symbolem szybkości. Pomysł Caroline nie spodobał się Phil’owi Knight, który był właścicielem firmy odzieżowej Blue Ribbon Sports, firma właśnie wtedy zmieniała nazwę na Nike i potrzebowała nowej identyfikacji. Phil przyjął jednak projekt z braku czasu. Jak widać był to strzał w dziesiątkę.
Logo po raz pierwszy ukazało się w 1971 roku, wtedy wyglądało inaczej niż ówczesny znak Nike. Początkowo firma oprócz znaku używała nazwy na znaku skrzydła, z czasem napis przeszedł nad logo, a następnie całkowicie zrezygnowano z napisu i pozostawiono sam symbol skrzydła.
Nike odniosło sukces, jest obecnie sponsorem wielu imprez sportowych, do promowania swojego wizerunku wykorzystuje znane gwiazdy sportu, między innymi Michael Jordan, który z czasem stał się sportowcem najsilniej kojarzonym z tą marką. Przez to Nike prowadzi bardzo agresywną politykę reklamową, zatrudnia ogromny sztab ludzi, którzy pracują nad jej wizerunkiem. Przez wiele lat firma opracowała mnóstwo nowoczesnych technologii, takich jak Air, Zoom, Shox.
Nike przynosi sukcesy zawodnikom, którzy w swoich dyscyplinach wykorzystują uskrzydlone buty. W każdym micie jest ziarenko prawdy, bogini Nike czuwa nad sportowcami, pomagając im zdobywać zwycięstwa i dodając im szybkości.
Więcej szczegółów: www.nike.com oraz Wikipedia